RECORDS DE LA CARROSSERIA DEL BISCUTER QUE ES FEIA A SANT JUST DESVERN

Ferran Rañé de nen,  amb els seus pares Fernando Rañé i Maria Blasco, amb les carrosseries del biscuter que es feien a Sant Just

Ferran Rañé de nen, amb els seus pares Fernando Rañé i Maria Blasco, amb les carrosseries del biscuter que es feien a Sant Just

Des de la galeria de casa dels meus pares, un bonic pis que  van llogar al carrer Miquel  Reverter de Sant Just Desvern  quan es van traslladar a viure aquí des de Barcelona, es veia la xemeneia de la fabrica de ciment “la Sanson”(avui el Walden) que fumejava sempre. El meu pare, el Fernando, s’aixecava molt d’hora; de nit. Li agradava ser el primer en arribar al taller que havien instal·lat amb el seu germà, el Marcelino, al carrer de la Creu amb carrer Roquetes.

“Construccions Metàl·liques Rañé” es deia el negoci.  El meu tiet Marcelino portava  l’administració i el Fernando, el meu pare, era el planxista. Un planxista extraordinàriament bo  i amb ànima d’artista.  I no solament per a la xapa. Tenia dots d’autèntic “showman” i fora de la feina, ens va regalar, amb moments d’improvisacions,  cançons,  imitacions…realment d’alt nivell i de comicitat irresistible. De fet,  tinc clar que jo vaig començar a fer teatre per ell.

Abans d’arribar a Sant Just, a un taller al carrer Buenos Aires de Barcelona, i  seguint l’estela  de l’avi Rañé que havia fet carrosseries/prototips de cotxes de carreres,  hi feien coses increïbles.  Entre d’altres,  tallaven cotxes americans pel mig i construïen  models que a l’època  anomenaven “rubias”, allargassant-ho tot: bastidor, mecànica, transmissió, frens,  carrosseria, finestres…

Fons PERE BRULL ANGELA

Fons PERE BRULL ANGELA

Un cop es traslladen a Sant Just, i des dels tallers  del carrer de la Creu,  van començar a fer i a redefinir, la icònica carrosseria del Biscuter. El propi  Monssieur Voisin (l’inventor del “Biscooter”) va venir a Sant Just a visitar “Construccions Metàl·liques Rañé” quan es posa en marxa la fabricació del cotxe a Catalunya. Assessorava  en aquest procés inicial, i va quedar agradablement sorprès de la qualitat i de la extraordinària capacitat d’un taller on treballaven una vintena de persones.

Les primeres xapes per fer la carrosseria del Biscuter van arribar a Sant Just des de Bilbao i havien estat creades per fer bidons. Tenien, doncs, l’acanalat característic que confereix la resistència als bidons. I tot i que les planxaven amb  rodets,  als primers  biscuters encara es distingien una mica les ones. Més tard la xapa era procedent  del Japó.

Fons NÚRIA JIMÉNEZ HUERTAS

Fons NÚRIA JIMÉNEZ HUERTAS

Al descampat de la part de darrera del taller  s’apilaven les carrosseries que setmanalment es portaven a “Auto Nacional SA” de Sant Adrià del Besos,  que havia adquirit la patent del “Biscooter” de Monssieur Voisin. A Auto Nacional,  instal·laven aquelles carrosseries sobre la base del cotxe que allà s’hi construïa : el terra (els primers eren de fusta) amb les rodes,  la direcció, volant, el seient, … i el motor.   Aquell motor era de dos temps com els de les motos,  per això els primers biscuters arrancaven tirant d’una cadena, com si es tractés d’un “fora borda”. Mes tard s’engegaria pitjant un botó.  Els primers cotxes tampoc  no tenien marxa enrere. Si calia, algunes maniobres es feien  descavalcant i a mà.

Fons JOSEP BULLICH RAÑÉ

Fons JOSEP BULLICH RAÑÉ

Durant la dècada dels cinquanta el ritme frenètic del taller del carrer de la Creu va marcar el rellotge de la nostre família i les carrosseries apilades,  formaven part del paisatge urbà de Sant Just.

 

Ferran Rañé, actor

Anuncis

One Response to RECORDS DE LA CARROSSERIA DEL BISCUTER QUE ES FEIA A SANT JUST DESVERN

  1. Ramir Bullich Catà de la Torra says:

    El peu de la Foto deu ser equivocat: No es tracta de Josep Bullich Rañé sinó de Josep Bullich
    Tella

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: