TREBALL DE SÍNTESI A LA VALL DE SANT JUST. Primera part

L’alumnat de 2n d’ESO de l’institut ha realitzat el seu treball de síntesi sobre la Vall de Sant Just durant els dies 13-18 de juny, amb l’objectiu de conèixer millor, tot passejant-s’hi, aquest indret tan emblemàtic del nostre poble. Han entrat en contacte amb diferents èpoques de la seva història, han admirat els seus paratges, han estudiat les seves comunitats vegetals i han pogut comprovar com el nostre entorn immediat ens dóna les claus per comprendre el nostre passat, el present i també el futur.
En aquests dies han realitzat dues sortides seguint dues rutes diferents, una per la vall de Sant Just i una altra seguint l’Itinerari medieval, i un taller sobre energia fotovoltaica.

La ruta per la Vall ha estat un itinerari per treballar bàsicament les àrees de Matemàtiques, Física, Química, les comunitats vegetals i els factors climàtics, malgrat que s’han observat i comentat també altres aspectesde caràcter més social en les diferents parades al llarg del camí que, passant per Can Candeler, Can Cortès i la deixalleria, ens han dut fins a la Font del Ferro i desprès a la Mina del Ferro amb la seva deu.

Com s’han treballat els continguts de física? Doncs fent una gràfica espai recorregut-temps de la primera hora de caminada. Això ens ha obligat a resseguir el camí sobre el mapa i aplicar el factor escala.
Com s’ha treballat la química? S’ha fet una anàlisi de l’aigua de la Font del Ferro per veure que, contràriament al que el seu nom indica, no du ferro. En repetir el procediment a la deu de la Mina del Ferro, ha resultat que aquesta sí que en du.
Quines comunitats vegetals s’han treballat i com? En el camí, hem arribat a un punt a l’esquerra en què hi havia un bosquet de xiprers, arbre al·lòcton, plantat per l’home, a la dreta una comunitat d’olivarda, un prat sabanoide i, davant, un bosc de pi canari també plantat per l’home. S’ha cregut important conèixer la simbologia del xiprer arreu del Mediterrani, especialment a Catalunya; saber que l’olivarda és una planta remeiera, sobretot, després que recents estudis diuen que d’ella se’n pot derivar un anticancerigen, i que els prats sabanoides són irradiacions de la sabana africana -aquest és un dels més septentrionals- i representen l’estadi previ a la reinserció dels nostres alzinars; i, per últim, que aquest bosc es va plantar amb pi canari perquè la seva escorça gruixuda els fa molt resistents al foc.

Quins factors climàtics s’han mesurat i on? Dins d’aquest bosc hem mesurat la lluminositat reflectida i hem calculat la global, la humitat relativa, la temperatura ambient i la del sòl. Les mesures les hem repetit al prat sabanoide i hem comparat les diferències entre uns i altres.
Quins altres aspectes matemàtics s’han treballat? Doncs el teorema de Tales i proporcions en general per mesurar l’alçada d’un pal de senyalització i, aprofitant les restes d’un jub, hem treballat el significat del nombre π. També hem après a interpretar corbes de nivell sobre un mapa.
Les diferents parades han permès que els alumnes, a més a més, coneguessin les mines d’aigua i la importància que van tenir al nostre poble, que admiressin el pi de Can Candeler i sabessin per a què servia una era en veure la de Can Cortès. En passar per la deixalleria, han recordat la importància de fer un bon reciclatge.

Marta Jansana, Àngels To i Carme López/

INS Sant Just

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: