TREBALL DE SÍNTESI A LA VALL DE SANT JUST. Segona Part

L’alumnat de 2n d’ESO de l’institut ha realitzat el seu treball de síntesi sobre la Vall de Sant Just durant els dies 13-18 de juny, amb l’objectiu de conèixer millor, tot passejant-s’hi, aquest indret tan emblemàtic del nostre poble. Han entrat en contacte amb diferents èpoques de la seva història, han admirat els seus paratges, han estudiat les seves comunitats vegetals i han pogut comprovar com el nostre entorn immediat ens dóna les claus per comprendre el nostre passat, el present i també el futur

L’Itinerari medieval ens ha permès fer un petit viatge en l’espai i en el temps per tal d’endinsar-nos en una altra època: l’Edat Mitjana, amb l’objectiu de rescatar una dama captiva dels musulmans. El seguiment d’una sèrie de pistes ens ha dut, tot fent una cursa d’orientació organitzada per l’àrea d’Educació Física, fins al cim de la Penya del Moro, on hem descobert qui era Dadil, quina relació tenia amb Sant Just Desvern –Vercio era el seu topònim en aquell moment- i amb la torre de Foret, i on la van dur presonera. A partir dels mapes, hem diferenciat la Catalunya Vella, amb tots els comtats catalans, de la Catalunya Nova i, observant el paisatge, hem ubicat la Marca Hispànica sobre el terreny del Baix Llobregat. En aquest context i en aquella època, els castells eren fonamentals per garantir la seguretat, no només de les terres conquerides i repoblades, sinó també de la ciutat de Barcelona.

El relleu, a banda i banda del riu, era determinant per a la ubicació dels castells i torres de defensa. Avui en dia, lamentablement, no en resta gran cosa, però en Juli Ochoa ens ha mostrat imatges actuals d’aquestes construccions que a l’Edat Mitjana resultaven essencials.
L’observació dels diferents elements paisatgístics, a partir de la ubicació per grups en la taula d’orientació, s’ha traduït en unes activitats de grattage, dibuix i fotografia, a proposta de l’àrea d’Educació Visual i Plàstica, que hem integrat, posteriorment, en un mural explicatiu que hem hagut de confeccionar, a proposta de l’àrea de Llengua Castellana, i que ens ha servit de suport de presentació.
Ja de retorn, hem fet una darrera aturada al molí fariner, on hem constatat que, a part de guerres i batalles, la vida continuava per a la majoria de la població i l’agricultura era la base de l’economia. Els pagesos, que constituïen al voltant del 90% de la població, eren els que treballaven i proporcionaven aliments a tots els grups socials. La seva vida era dura i miserable: menjaven poc i malament, i tota la família treballava al camp, homes, dones, nens i vells. La majoria no eren lliures ni propietaris de les terres que conreaven, sinó que tenien alguna dependència del senyor feudal. Les eines agrícoles eren molt primitives i rudimentàries, però a partir dels segles XI i XII es van introduir noves eines. La més important va ser el molí d’aigua o de vent.

Tres eren els elements bàsics d’un molí fariner hidràulic dels primerencs, tal com es construïen a l’època medieval antiga: una resclosa, formada per una estacada que barrava el pas a l’aigua i la desviava a la canal, un rec o sèquia, canalització que menava l’aigua al molí, i un casal de molí amb les moles i els estris per moldre. Hem valorat la importància d’aquest molí i la seva tecnologia per a la població de l’època.
Aquest itinerari ens ha permès treballar interdisciplinarment les àrees de Socials, Educació Física, Educació Visual i Plàstica, Tecnologia, Física i Llengües Catalana i Castellana.

El taller d’energia fotovoltaica ha consistit en dues activitats:
La primera forma part del coneixement in situ d’una instal·lació d’energia fotovoltaica a l’Escola Montseny de Sant Just, acompanyats pels tècnics responsables del projecte, construcció i manteniment de la instal·lació.

La segona activitat s’ha realitzat al centre. Una part del taller ha consistit en una conferència sobre l’estalvi d’energia, ús racional de l’energia al món i en el nostre entorn, i s’ha complementat amb una part pràctica: El muntatge d’una casa eficient amb consum d’energia de plaques solars fotovoltaiques, amb una prova efectuada en directe al pati del nostre centre per poder verificar i comprovar la correspondència entre la teoria i la pràctica de l’ús energies renovables i no contaminants.
Posteriorment, tot aquest treball i amb les seves corresponents activitats s’ha sintetitzat en un dossier i en una exposició oral en català, castellà i llengües estrangeres.

Marta Jansana, Àngels To i Carme López /

INS Sant Just

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: